Berapa banyak Vitamin C yang diperlukan oleh seseorang setiap hari ?

"Keperluan minimum Vitamin C bagi individu dewasa menurut RDA adalah 60mg/hari."

Terdapat banyak pendapat mengenai jumlah sebenar Vitamin C yang diperlukan oleh seorang individu setiap hari. Ianya antara 250mg hingga 1000gram setiap hari. Pengambilan vitamin c dalam dos yang melebihi 2000mg adalah tidak digalakkan kerana badan tidak mampu menyimpan vitamin dalam kuantiti yang banyak sekaligus dan vitamin c mudah terhapus. pengambilan yang berlebihan juga akan memberi kesan sampingan kepada badan seperti cirit birit atau sakit perut. 

Saya pasti, ramai antara kita menganggap " semakin tinggi dos vitamin c yang diambil dalam sehari, semakin cepat keberkesanan terhadap badan" . Saya juga percaya terhadap mitos ini sebenarnya. Tapi itu zaman, jahiliah tentang ilmu kecantikan la. Sebab bajet nak cantik gebu cepat, 5 biji sehari ku telan vitamin. hohooo. 
Padahal badan kita ni fleksible dan vitamin diserap mengikut keperluan badan individu. Jadi, vitamin yang berlebihan akan dibuang melalui sistem perkumuhan samaada melalui air kencing atau air besar. So, memang rasa rugi bila ambil vitamin tanpa ilmu ni. 


Tak apa, jom teruskan pembacaan anda melalui perkongsian yang menarik ini.



Tahukah anda?

Terdapat pelbagai sumber semulajadi yang mampu membekalkan vitamin c kepada badan seperti buah-buahan dan juga sayur-sayuran. Contohnya, buah jambu batu, oren, tembikai, kiwi, mangga, tomato dan lain lain.Sekurang-kurangnya kita perlu makan 4 jenis buahan sehari untuk mendapatkan vitamin C yang mencukupi kepada tubuh. Untuk pengetahuan anda, kuantiti pengambilan vitamin C setiap individu adalah berbeza.  Terdapat banyak faktor yang menyebabkan keperluan Vitamin C berbeza kepada individu. Antara faktor yang membezakan kuantiti keperluan vitamin c sehari ialah:


ü  Berat badan

ü  Umur
ü  Jantina
ü  Gaya hidup
ü  Kadar metabolism
ü  Tahap kesihatan
ü  Ibu mengandung
ü  Perokok
ü  Tekanan perasaan/ stress
ü  Perubahan emosi
 Jadual di bawah merupakan kuantiti pengambilan dos vitamin c sehari yang dicadangkan untuk individu normal oleh National Institute of Health (NIH).


Sumber : http://www.drweil.com/drw/u/ART02811/facts-on-vitamin-c

 ----------------------------------------------------------------------------------- 

SIAPA YANG MEMERLUKAN VITAMIN C DALAM DOS YANG BANYAK?


1. PEROKOK TEGAR
- asap rokok memusnahkan vitamin C dengan cepat. perlukan vitamin C untuk membersih darah daripada logam berat dan untuk mengelakkan kerosakan buah pinggang

 2.  INDIVIDU YANG HIDUP DALAM KALANGAN PEROKOK 
- kajian menunjukkan perokok pasif (seperti kebanyakan kita) memerlukan lebih banyak vitamin C.

 3. PESAKIT KENCING MANIS
- perlukan vitamin C untuk menjaga salur darah agar tidak mudah pecah, mencegah darah daripada menjadi keras bagi mengelakkan strok dan jantung 
tersumbat

 4. INDIVIDU YANG ALERGIK/ ASMA
 – vitamin c mampu meningkatkan antibody. Selain itu dapat mengurangkan keradangan kulit. Mampu melembabkan kulit kering. 

5. INDIVIDU YANG MEMPUNYAI ANTIBODI YANG LEMAH. 
– Badan yang mempunyai sistem imunisasi badan yang lemah perlukan vitamin C dengan banyak untuk melawan jangkitan kuman/bacteria. 

6MENJALANI PEMBEDAHAN 
- untuk cepat baik pulih luka dan melawan jangkitan kuman 

7.  MENGALAMI 'STRESS' FIZIKAL ATAU MENTAL
- vitamin C termusnah akibat 'stress' 

8.  WARGA TUA 
- terutama jika anda juga amalkan ubat-ubatan lain 

9. MENGANDUNG ATAU MENYUSUKAN ANAK 
- vitamin C banyak disalurkan kepada anak untuk perkembangan dan pertumbuhan bayi. 

10. MENGAMBIL PIL PERANCANG/ ANTIBIOTIK/ PAINKILLER 
- ubatan ini boleh menyerap serta memusnahkan vitamin C.

 11. MENGAMBIL ALKOHOL
- alkohol akan memusnahkan vitamin C. 


    Kesimpulannya kita perlu mengambil vitamin C setiap hari kerana vitamin C perlu untuk pembinaan kolagen dan penyerapan zat besi ke dalam tubuh. Kekurangan vitamin C akan menyebabkan kita mengalami masalah kulit, kulit cepat kendur dan kita kelihatan lebih tua daripada usia sebenar.  


    Sekiranya anda memerlukan vitamin c, pilihan yang terbaik untuk anda dan keluarga anda ialah Vitamin C Shaklee. Shaklee menyediakan 2 jenis Vitamin C iaitu :


  •  Sustained Release Vita-C 500mg 
  •  Chewable Vita-C 100mg


Kedua-dua jenis vitamin ni tak kurang hebatnya. Masing-masing ada kelebihan masing-masing. Tapi ramai orang salah faham! Kebanyakan orang sangkakan Sustained Release Vita-C 500mg tu untuk orang dewasa dan Chewable Vita-C 100mg tu untuk kanak-kanak



PERBEZAAN ANTARA VITAMIN C CHEWABLE 100MG & SUSTAINED RELEASED  500MG

1) CHEWABLE VITAMIN C PLUS 100MG 

·   Mengandungi Vitamin C Plus [100mg]·   
Mempunyai Citrus Bioflavonoids Complex – 24.00mg
(provide 2.0mg Hesperidin)
(Provide 2.0mg Lemon Bioflavonoids) 
(Provide 1.50mg Orange Biofolavonoids) 
(Provide 0.50mg Grapefruit Bioflavanoids) 
# Rose Hips Powder – 40.00mg 

CARA TINDAKAN CHEWABLE VITAMIN C 100MG

·   Vita-C 100mg adalah Vitamin C berbentuk kunyah.·   Setiap tablet kunyah mempunyai kepekatan 100mg Vitamin C. Ianya diberi nama ‘Chewable’ kerana ianya perlu dikunyah seperti gula-gula. Apa yang istimewanya ialah apabila anda mengunyah Vitamin C jenis ini, air liur akan membantu menghadamkan Vitamin C tersebut dan seterusnya membolehkan ianya sedia untuk diserap sebaik sahaja sampai ke usus kecil. Malah, kajian menunjukkan mengunyah Vitamin C dalam dos yang kecil beberapa kali sehari adalah lebih berkesan untuk penyerapan berbanding mengambil sebiji Vitamin C dalam dos yang besar sekaligus! 

KELEBIHAN CHEWABLE VITAMIN C 100MG·  
 Rasa lebih sedap dan lebih seronok untuk dinikmati.
·   Lebih mudah dikunyah.
·   Lebih sesuai untuk seisi keluarga.
·   Menarik minat kanak-kanak untuk mengambil Vitamin C dan dos nya sudah bersesuaian untuk kanak-kanak.
·   Lebih sesuai untuk golongan berusia yang mempunyai masalah penghadaman yang lemah dan susah untuk menelan disebabkan sakit ataupun faktor ketuaan.
·   Lebih sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah fizikal dalamanseperti gastroesophageal reflux disease ataupun ketumbuhan esophageal yang mempunyai masalah menelan tablet.
·   Lebih sesuai untuk mereka yang selalu berada di luar kerana melancongdan sebagainya. Jadi, pengambilan Vitamin C jenis kunyah lebih mudah sebab tidak memerlukan air untuk dimakan.
·   Dos Vitamin C yang rendah dalam setiap tablet kunyah adalah lebih sesuai untuk mereka yang mempunyai perut sensitif seperti gastrik, pedih hulu hati dan cirit-birit. Pengambilan Vitamin C dalam dos yang besar boleh menyebabkan ketidakselesaan.




 2) VITAMIN C PLUS SUSTAINED RELEASE 500MG· 




  •   Mempunyai Vitamin C – 553.00mg
  •  Mempunyai Citrus Bioflavonoids Complex – 120.00mg Kedua-duanya mempunyai kandungan yang sama. Cuma Chewable Vita-C Plus (100mg)mempunyai pertambahan Rose Hips Powder (juga salah satu sumber vitamin c yang hebat). Ia juga dikatakan sebagai ‘stomach tonic’ kerana ia membantu mengubati ulser perut, diarrhea, sembelit dan sebagainya. Selain daripada itu ia turut bertindak terhadap kolesterol, diabetis, tekanan darah tinggi dan sebagainya.  



CARA TINDAKAN SUSTAINED RELEASE  VITAMIN C 500MG·  


  • Vita-C 500mg ni adalah Vitamin C berbentuk tablet.
  •  Setiap tablet mempunyai kepekatan 500mg Vitamin C. Ianya diberi nama ‘Sustained Release’ kerana setiap tablet dicipta untuk membebaskan 1.5 Vitamin C buah secara berterusan perlahan-lahan ke dalam badan. Ujian klinikal menunjukkan Vitamin C dalam 2 tablet mampu bertahan selama lebih kurang 5 jam dan mampu kekal dalam plasma darah kita sehingga 24 jam!  Dengan kata lain, 2 tablet Vitamin C boleh melindungi badan kita selama sehari suntuk! Berbanding dengan tablet yang tidak diperbuat daripada teknologi ‘Sustained Release’, Vitamin C akan terus dihadam oleh usus dengan cepat dan sebahagian Vitamin C akan terus dibuang dan dibazirkan sebab usus tak dapat menyerap sepenuhnya Vitamin C tersebut. Rugi kan?




 KELEBIHAN SUSTAINED RELEASE VITAMIN C 500MG·   

  • Sesuai untuk individu yang tiada masalah menlan.
  • Tidak perlu ambil berulang kali.
  • Dengan formulasi ‘Sustained Release’ ataupun ‘Pelepasan Masa’.



  -------------------------------------**************-----------------------------------------

Sekiranya anda berminat ingin dapatkan produk semulajadi Shaklee. Boleh hubungi saya di maklumat berikut

Shaklee Independent Distributor ||Faiznur Fauzi||
 [ ID No : 1101112 ] 
 Contact Number : 0139762951
SMS/WhatsApp : 011-22023501
 Emel : faiznuraini89@yahoo.com
FB Page: Sihat itu sunnah-SIS
FB : Faiznur Fauzi





Post a Comment Blogger

 
Top