Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua.

Harini dah masuk  12 Zulhijjah  1435H. So maknanya harini merupakan hari kedua terakhir  umat Islam menyambut Hari Raya Aidiladha ni. Zulhijjah merupakan bulan terakhir dalam calendar islam.Di bulan yang Baraqah ini, amalan korban bagi orang islam sangatlah digalakkan pada yang mampu. Selain kita meraikan kemenangan umat islam yang menyempurnakan rukun islam yang kelima iaitu ibadah haji, kita juga dapat menyucikan harga dengan bersedekah kepada fakir miskin serta golongan yang memerlukan.

Ya Allah, kurniakanlah rezeki yang melimpah ruah kepada pemilik nama Faiznur Aini binti Fauzi  supaya dia dapat menunaikan Haji ,rukun islam yang kelima ini bersama suami serta ibu dan ayahnya. Amin Ya Rabb. “

Huuu,, sebak la nak tulis entry  ini sebenarnya. Dada berombak, kolam mata bergenang bila nak story pengalaman Aidiladha pada kali ini. Tahun ini merupakan tahun kedua yang Fae merayakan Aidiladha di perantauan. Bukan tidak ingin balik beraya dengan kesayanganku di kampung, namun kekangan cuti raya yang terhad menyebabkan Fae terpaksa batalkan hasrat. Hari raya kali ini Fae bersama kawan kawan sahaja. Tiada genggaman salam kemaafan untuk suami dan keluarga. Hanya suara di corong telefon sahaja yang bersahut. Ya RAbb, sungguh aku rindu mereka di sana. Yaa, maksud hari raya korban ni memang Fae dikira " BERKORBAN" demi mencari rezeki di sini dan meninggalkan keluarga. Hope setiap pengorbanan yang dilakukan itu Ikhlas kerana Allah SWT.

Fae tahu kemeriahan menyambut raya korban di Kelantan sangat meriah berbanding di tempat lain. Malah, seperti yang kita maklum, raya korban di Kelantan lebih meriah berbanding di negeri lain. Kesesakan lalu lintas masa balik beraya pon sangat teruk sehinggakan en suami yang balik beraya memakan masa 13 jam dari KL ke Kelantan
               
   Awak, sorry sebab tak dapat raya sama-sama tahun ini. Tahun lepas awak datang teman saya kat Sarawak. Kita raya sama-sama kat Kuching dengan kawan-kawan saya. Lepas balik solat raya, kita pusing cari kedai makan tapi tak jumpa.. Lastly kita tunggu Marry Brown tu bukak kan. Sedey sangat rase bile duk jauh2 gini, Tapi tahun ni saya bagi awak peluang awak balik raya dengan family awak pulak. Hope raya tahun depan kita dah duduk bersama dah,  Amin. hihiii.  (..>_<..)


                Tahun ini, nasib baik ramai kawan-kawan baik Fae yang tidak balik beraya. So, dengan merekalah Fae menyambut hari raya Aidiladha kali ni. Kawan terbaik sepanjang 5 tahun setengah belajar di IPG KDRI, KT semua dipostingkan di Sabah Sarawak. Phewww,, yesss pintu rezeki kami di sini dan kami kuat di sini. Wani, Epah dan Zetty thanks sebab korang sudi mengembirakan hati  buat sementara, bila dah balik sini Fae dah mula sunyi dan rindu kat korang. Haaaa aaa banyak sangat story nak share tapi tak cukup masa walapon 4 hari kita stay. Huuuu, tak pe, lain kali kita plan lagi ok.

                Beginilah hidup kami di sini, terpaksa mencari keseronokan sendiri bersama kawan-kawan. Biarpun jarak antara kami ni sangat jauh, kami dari Samarahan, simunjang, saratok dan limbang  mengatur janji untuk merayakan raya haji kami di Sibu, di rumah classmate kami iaitu Siti. Salah seorang geng kami di Sabah iaitu Ilham, tidak dapat bersama kali ini. Kunjungan yang julung-julung kalinya secara berjemaah ini sangat la menyeronokkan hati. Tambang kapal terbang beratus-ratus semata-mata nak beraya bersama tidak dipedulikan. Ya Allah, semoga ukhwah kami terjalin sehingga penghujung. Amin.


Gi jemput cik Zetty dari Limbang (tudung biru). Selfie dulu sposen..
Ct tetap menten peace style dia mmg unik. Ok say cheeseee


                Kali ni kami pakat-pakat masak juadah untuk hari raya tau. Menu raya haji di perantauan kali ini tetap resepi asli dari masterchef pantai timur ini. Marwweless kan??
1.     
       1. Sate  rusa dan ayam
 2. Nasi himpit
 3. Kuah kacang
 4. Nasi hujan panas
 5. Gulai ayam
 6.  Sambal lada
 7.  Acar
 8. Agar-agar pandan bersantan


Jom tengok di sebalik tabir kami sepanjang menyediakan juadah kami. Apa yang penting!! Kerjasamaaa!!




Ini tuan rumah, Puan Siti 

Ini Suami Puan Siti yang rajin, Rafi namanya. >_<





                      -------------------------------*****************--------------------------

SELAMAT HARI RAYA

selfie diri sendiri itu wajib. testing monopod cikit. klick klick...huuuu
JUbah cantik by #Hijrahbyfelinna


selamat hari raya Aidiladha dari kami di perantauan

Dari kiri (atas) Epah, ct, Zetty
Bawah: Fae & Fiqa (kawan baru tp mcm dah lame kenal ..hiii)

berposing sebelom g beraya. siap bawak stereng lock pink lagi tu..hihii

Ok la, raya korban tahun ni lebih baik dari tahun lepas. Walaupun tidak sempurna, tapi ia sangat dihargai.

Dalam beraya sakan, di sini jugak fae nak ingatkan walaupun kita kemain lagi seronok makan macam-macam semasa raya. Kejap isi tangki dengan nasi minyakl, kejap suap satey kuah kacang, kejap pulut dengan rendang, paling suka makan ialah agar agar santan tu..wohoo, lemak berkrim tu tuuu.  Part manis2 pulak tak usah cerita laa. Memang rosak diet sihat ku.hihiii. Kesihatan tetap kena jaga tau. Perisai memang fae x kan lupa untuk telan.

Alfalfa ni memang fae xtinggal sebab, senang nak detoks lemaks  gitu.. Lepas telan Alfalfa terus rasa nak membuang, memang lawas la gitu. Lagipun fae ni kulit sensitif, so kalo masa makan rasa tringin nak makan sambal belacan, terus fae telan alfalfa sebab ALFALFA, VITAMIN C, & B COMPLEX Membantu MENGURANGKAN KERADANGAN PADA KULIT. Boley la fae telan makanan yang mengidam sangat tu. Yeyyyy,,Nasib baik ada alfalfa, kalau  tak pasal-pasal naik bintik gatal super ekstrem. serikkk dahh..hihii . 
-------------------------------------------------------------

ALFALFA, HERBA SEMULAJADI TERBAIK
-----------------------------------------------------------

20 MANFAAT ALFALFA KEPADA KESIHATAN
1.    Merawat gangguan pencernaan
2.    Mengawal kolestrol dalam darah
3.    Menghapuskan kolestrol buruk 'LDL' dari tubuh
4.    Mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok
5.    Bagus untuk pesakit diabetes kerana mengurangkan paras gula dalam darah
6.    Mencegah edema - Pengumpulan air dalam badan
7.    Mengurangkan simptom menopous
8.    Merawat asthma dan lain-lain masalah pernafasan
9.    Merawat masalah sembelit
10.  Menyahkan toksik dalam tubuh
11.  Mengurangkan kesakitan otot dan sendi
12.  Meningkatkan sistem pertahanan tubuh
13.  Membantu masalah penghadaman
14.  Membantu memperbanyakkan susu ibu
15.  Mengurangkan masalah pundi kencing
16.  Mengurangkan masalah gastrik dan gangguan hati
17.  Meningkatkan kesihatan prostat
18.  Bertindak seperti kacip fatimah kepada wanita
19.  Menghangatkan hubungan suami isteri
20.  Membantu tingkatkan kesihatan lelaki


-----------------------------------------------------------
Sekiranya anda berminat ingin dapatkan produk semulajadi Shaklee. Boleh hubungi saya di maklumat berikut

Shaklee Independent Distributor ||Faiznur Fauzi||
 [ ID No : 1101112 ] 
Contact Number : 013-9762951
SMS/WhatsApp : 011-22023501
 Emel : faiznuraini89@yahoo.com
FB Page: Sihat itu sunnah-SIS

FB : Faiznur Fauzi 

Post a Comment Blogger

 
Top